Το λίθιο δεν περισσεύει-αυτό το υλικό έρχεται στις μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που αντιμετώπισαν πέρυσι ραγδαία αύξηση των τιμών στο λίθιο και άλλων μετάλλων μπαταριών θα μπορούσαν να υιοθετήσουν όλο και περισσότερο στο μέλλον μπαταρίες με βάση το νάτριο, συμβάλλοντας στην ανακούφιση των πιέσεων στις πρώτες ύλες, καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται, σύμφωνα με το BloombergNEF.

Το νάτριο έρχεται

Σε μια νέα ανάλυση της τεχνολογίας, το BloombergNEF ανέφερε ότι αναμένει πως το νάτριο θα πάρει μερίδιο αγοράς στα πιο φθηνά και με μικρότερη αυτονομία ηλεκτρικά και ότι μέχρι το 2035 θα μπορούσε να εκτοπίσει περίπου 272.000 τόνους της ζήτησης για λίθιο.

Αυτό προβλέπεται να αντιπροσωπεύει περίπου το 7% της συνολικής αγοράς το 2035. Εάν προκύψουν παρατεταμένες ελλείψεις λιθίου, η μετάβαση θα μπορούσε να είναι πολύ πιο επιθετική, ανέφερε το BNEF σε πρόσφατη εκθεσή του.

“Οι μπαταρίες ιόντων νατρίου είναι μια εναλλακτική τεχνολογία που μπορεί να απελευθερώσει κάποια πίεση στην πολύπλοκη και αυξανόμενη αλυσίδα εφοδιασμού λιθίου”, ανέφεραν οι αναλυτές του BloombergNEF στην έκθεση. “Ενώ το σχετικό μερίδιο των μπαταριών ιόντων νατρίου στη βασική περίπτωση μπορεί να φαίνεται μικρό, η απόλυτη αύξηση είναι πολύ σημαντική, γεγονός που είναι συνέπεια του πόσο γρήγορα αναπτύσσεται ολόκληρη η αγορά”.

Η ελκυστικότητα του νατρίου πηγάζει από την αφθονία του σε άλατα πετρωμάτων σε όλο τον κόσμο, αλλά υστερεί σε σχέση με άλλα μέταλλα μπαταρίας όσον αφορά την απόδοση. Η εξάπλωση στην Κίνα των χαμηλού κόστους ηλεκτρικών που βασίζονται σε κυψέλες με βάση το νάτριο θα μπορούσε να αποτελέσει σημείο καμπής για την τεχνολογία.

Αν και η ευρεία εμπορευματοποίηση απέχει ακόμη μερικά χρόνια, η υπόσχεση των μπαταριών με βάση το νάτριο έχει προκαλέσει ευρεία συζήτηση σχετικά με το αν θα μπορούσαν να γίνουν αρκετά δημοφιλείς ώστε να βοηθήσουν στην ανακούφιση των ελλείψεων λιθίου, καθώς συνεχίζεται η αύξηση της ζήτησης σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Σε ένα ακραίο σενάριο, εάν τα ορυχεία λιθίου αποτύχουν να συμβαδίσουν με την αύξηση της κατανάλωσης με την επόμενη γενιά μπαταριών υψηλών προδιαγραφών, η υποκατάσταση του νατρίου στη μαζική αγορά αυτοκινήτων θα μπορούσε να μειώσει τη συνολική ζήτηση λιθίου κατά 37%, που ισοδυναμεί με 1,4 εκατομμύρια τόνους μέχρι το 2035, δήλωσε το BNEF.

Ενώ αυτό θα μπορούσε να συνεπάγεται μια σημαντική αναμόρφωση της αλυσίδας εφοδιασμού, η ευρεία υιοθέτηση των μπαταριών φωσφορικού λιθίου-σιδήρου χαμηλού κόστους τα τελευταία χρόνια προσφέρει μια εικόνα του πόσο γρήγορα μπορούν να υιοθετηθούν νέες τεχνολογίες μπαταριών ως απάντηση στην αύξηση του κόστους των πρώτων υλών, είπαν.

“Το BNEF αναμένει ότι η ενεργειακή πυκνότητα των ιόντων νατρίου το 2025 θα είναι συγκρίσιμη με εκείνη των LFP στις αρχές της δεκαετίας του 2020, όταν οι LFP κατέλαβαν σημαντικό μερίδιο της παγκόσμιας ζήτησης μπαταριών”.

Πρέπει να βρούμε νέα υλικά

Καθώς τόσο η προσφορά όσο και η ζήτηση για μέταλλα μπαταριών αυξάνονται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, η πρόβλεψη της πορείας της μελλοντικής ανάπτυξης του κλάδου έχει αποδειχθεί μια δύσκολη και αμφιλεγόμενη επιδίωξη.

Οι τεχνικές ανακαλύψεις τόσο στη χημεία των μπαταριών όσο και στις τεχνικές εξόρυξης θα μπορούσαν να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην αγορά μέσα στα επόμενα χρόνια, οδηγώντας ορισμένους αναλυτές να προβλέπουν μεγάλα ράλι, ενώ άλλοι -όπως ο όμιλος Goldman Sachs- λένε ότι δεν είναι ορατό το τέλος της πρόσφατης πτώσης των τιμών.

Ήδη, η πιθανή επιτυχία των μπαταριών ιόντων νατρίου γίνεται πολύ μεγάλη για να αγνοηθεί από τους καταναλωτές, οι οποίοι θα πρέπει να αποφασίσουν ποιος έχει δίκιο.

“Στο μέλλον, αρνούμαι να αγοράσω έστω και μία έρευνα από οποιαδήποτε εταιρεία ανάλυσης λιθίου που δεν έχει μια λογική και ρεαλιστική άποψη για τα ιόντα νατρίου στις προβλέψεις της για τα EV”, δήλωσε ο George Heppel, εμπορικός επικεφαλής της BASF SE για τα μέταλλα μπαταριών, στο Twitter τον Απρίλιο, καθώς η CATL ανακοίνωσε την πρώτη της συμφωνία για την προμήθεια κυψελών νατρίου σε κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία.

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, από topgeargreece.gr, 13/6/2023]