Η αγορά πλατίνας θα παραμείνει ελλειμματική φέτος, καθώς η επιβράδυνση της έκρηξης των ηλεκτρικών οχημάτων στηρίζει τη ζήτηση για αυτοκαταλύτες, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Επενδύσεων Πλατίνας. Σύμφωνα με το Bloomberg, η ζήτηση για το μέταλλο στις συσκευές ελέγχου της ρύπανσης σκαρφάλωσε στο υψηλότερο επίπεδο από το 2017 το πρώτο τρίμηνο και αναμένεται να αυξηθεί κατά περίπου 2% για ολόκληρο το έτος, ανέφερε το WPIC σε έκθεσή του τη Δευτέρα.
Εκτός από την επιβράδυνση της αύξησης της ζήτησης για τα EVs – τα οποία δεν διαθέτουν καταλυτικούς μετατροπείς – η κατανάλωση έχει βοηθηθεί από τους αυστηρότερους κανόνες για τις εκπομπές ρύπων και τη χρήση του μετάλλου ως υποκατάστατο του παλλαδίου.
«Οι επενδυτές λένε, λοιπόν, στην πραγματικότητα ίσως να μην πρόκειται να οδηγούμε όλοι Teslas το 2030», δήλωσε ο Edward Sterck, διευθυντής ερευνών του Συμβουλίου. «Αυτό λοιπόν σημαίνει περισσότερα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, περισσότερα υβριδικά οχήματα. Και έτσι αυτά τα εμπορεύματα φαίνονται αρκετά υποτιμημένα».
Η αδυναμία των μετάλλων της ομάδας πλατίνας τα τελευταία χρόνια έχει πλήξει τα κέρδη των νοτιοαφρικανικών μεταλλευτικών εταιρειών και έχει προκαλέσει απολύσεις. Παρόλα αυτά, η πλατίνα έχει ανέβει τους τελευταίους μήνες, ανεβαίνοντας πάνω από το αδελφό μέταλλο παλλάδιο για πρώτη φορά εδώ και μισή δεκαετία, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποκαθιστούν τα μέταλλα.
Η ζήτηση πλατίνας θα ξεπεράσει την προσφορά κατά 476.000 ουγγιές φέτος, δεύτερο συνεχόμενο ετήσιο έλλειμμα, σύμφωνα με την WPIC. Ενώ η υποκατάσταση πλατίνας με παλλάδιο αναμένεται να συνεχιστεί, το συμβούλιο προειδοποίησε ότι η τάση θα μπορούσε να αντιστραφεί σε περίπου δύο χρόνια, δεδομένων των ασθενέστερων προοπτικών για το παλλάδιο.
Η αύξηση της ανακυκλωμένης προσφοράς θα αντισταθμιστεί από τη μείωση της εξορυγμένης παραγωγής. Τα υπέργεια αποθέματα αναμένεται να συρρικνωθούν κατά 12%.
Η επενδυτική ζήτηση προβλέπεται να μειωθεί κατά 69% φέτος, καθώς οι επενδυτές αποσύρονται από τα διαπραγματεύσιμα αμοιβαία κεφάλαια εν μέσω υψηλών επιτοκίων.
Παρόλα αυτά, οι ροές αυτές θα πρέπει να επιστρέψουν μόλις η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ μειώσει το κόστος δανεισμού.
«Έχετε περιορισμένη προσφορά και στην πραγματικότητα έχετε αρκετά ισχυρή ζήτηση τόσο από βιομηχανικές εφαρμογές όσο και από εφαρμογές αυτοκινήτων», δήλωσε ο Sterck.
[ΠΗΓΗ: https://www.powergame.gr/, 13/5/2024]