Όχι στην ηλεκροκίνηση λόγω ορυκτών πρώτων υλών;

Άδικα κατηγορούνται τα ηλεκτρικά οχήματα για περιβαλλοντικές επιπτώσεις της εξόρυξης πρώτων υλών για την κατασκευή τους

Η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας εκτιμά ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν 173 κιλά περισσότερα ορυκτά όπως λίθιο, νικέλιο και χαλκό σε σχέση με τα βενζινοκίνητα οχήματα (μη συμπεριλαμβανομένου του χάλυβα και του αλουμινίου). Συγχρόνως, η Benchmark Mineral Intelligence προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση για λίθιο, το βασικό μέταλλο των μπαταριών, θα τετραπλασιαστεί και θα προσεγγίσει τους 3 εκατομμύρια τόνους το 2030, ξεπερνώντας τη διαθέσιμη προσφορά.

Ωστόσο, συνολικά, η συνολική κατανάλωση ορυκτών στα ηλεκτρικά οχήματα είναι εξαιρετικά χαμηλότερη την κατανάλωση βενζίνης ή ντίζελ στα οχήματα με μηχανές εσωτερικής καύσης. Η Transport & Environment (T&E), ένα thinktank με έδρα τις Βρυξέλλες, ανέφερε σχετικά ότι ένα βενζινοκίνητο όχημα θα καταναλώσει κατά μέσο όρο 17.000 λίτρα πετρελαίου στη διάρκεια της ζωής του ή περίπου 12,5 τόνους

Επιπροσθέτως, οι περισσότερες επικριτικές λογικές ενάντια στα ηλεκτρικά οχήματα όσον αφορά στη χρήση ορυκτών σε αυτά, δε λαμβάνουν υπόψη ένα σημαντικό σημείο: η πλειοψηφία των πρώτων υλών των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων είναι πιθανόν να ανακυκλωθεί. Αυτό θα μειώσει δραστικά τις ποσότητες των πρώτων υλών που χάνονται σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα που καταναλώνονται χωρίς να μπορούν να ανακτηθούν και συνεισφέρουν στην υπερθέρμανση του πλανήτη.

Ο David Bott, επικεφαλής καινοτομίας στη Society of Chemical Industry, δήλωσε: «Το στοιχείο που συνήθως ξεχνάμε να αξιολογήσουμε είναι ότι όταν τα ορυκτά και τα μέταλλα εξορυχθούν και χρησιμοποιηθούν σε μπαταρίες, μέσω της διαρκώς αναπτυσσόμενης έρευνας είναι δυνατή η επαναχρησιμοποίηση του 80-90% αυτών των υλικών οπότε δε χρειάζεται να συνεχίσουμε όλη αυτή την εντατική εξόρυξη εις το διηνεκές».

Τα δεδομένα της T&E υποδηλώνουν ότι για όλη τη διάρκεια της ζωής ενός ηλεκτρικού οχήματος και μετά την ανακύκλωση των μπαταριών, τα απόβλητα πρώτων υλών μπαταριών θα είναι περίπου 30 κιλά μέχρι το 2030. Αυτός ο αριθμός δεν περιλαμβάνει τα ορυκτά καύσιμα που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, γεγονός που σημαίνει ότι η πραγματική ποσότητα ορυκτών που σπαταλούνται θα είναι υψηλότερη από 30 κιλά, έως ότου τα δίκτυα ηλεκτροπαραγωγής απεξαρτηθούν πλήρως από τον άνθρακα.

Η Julia Poliscanova, ανώτερο στέλεχος της T&E για οχήματα και ηλεκτροκίνηση, δήλωσε: «Μέχρι το 2030 θα χρειαζόμαστε περίπου 30 εκατομμύρια τόνους κρίσιμων ορυκτών για την παραγωγή μπαταριών. Είναι μια ιδιαίτερα σημαντική ποσότητα, αλλά εάν τη συγκρίνουμε με αυτή των ορυκτών καυσίμων που ανέρχεται σε 15 δισεκατομμύρια τόνους ετησίως, τότε φαντάζει πολύ μικρή».

Ο Auke Hoekstra, ερευνητής στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Eindhoven, αναφέρει ότι περίπου το 0,1% των κατοικήσιμων εδαφών της Γης χρησιμοποιείται για την εξόρυξη, αλλά λιγότερο από το 0,01% χρησιμοποιείται για την εξόρυξη ορυκτών που χρησιμοποιούνται συγκεκριμένα σε μπαταρίες. Από αυτήν την έκταση παράγονται μεγάλες ποσότητες ορυκτών πρώτων υλών, συμπεριλαμβανομένων 130.000 τόνων λιθίου, σύμφωνα με Γεωλογικό Ινστιτούτο των ΗΠΑ, μια ποσότητα ωστόσο πολύ μικρή σε σχέση με άλλα ορυκτά, όπως το σιδηρομετάλλευμα (2,6 δισ. τόνοι σιδηρομεταλλεύματος εξορύχθηκαν για την παραγωγή χάλυβα το 2022) και τα 4,4 δισ. τόνων πετρελαίου.

Για τα ορυκτά καύσιμα «η ποσότητα υλικού που χρειαζόμαστε και πρέπει να εξαχθεί από το έδαφος, είναι τεράστια και μη ανακτήσιμη μετά τη χρήση», είπε ο Hoekstra. «Τουλάχιστον με τις μπαταρίες έχουμε την ευκαιρία να καταστήσουμε τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούν, κυκλικές».

[ΠΗΓΗ: με πληροφορίες από https://rawmathub.gr/, 5/12/2023]