“Χρυσός” ο χαλκός έως το 2030

ΕΛΛΕΙΨΗ στην αγορά χαλκού προκαλούν οι ταραχές στο Περού, μία από τις μεγαλύτερες τροφοδότριες χώρες στον κόσμο, με την κινεζική ανάκαμψη και τη στροφή στην ηλεκτροκίνηση να εκτιμάται πως θα εκτινάξουν τη ζήτηση.

Πολλοί οικονομικοί αναλυτές προβλέπουν πως θα υπάρξει έλλειψη το 2023, λόγω των προβλημάτων που έχουν παρουσιαστεί στη μεταλλουργία στις δύο μεγαλύτερες στον κόσμο χώρες σε προσφορά χαλκού, το Περού και τη Χιλή. Ορισμένοι μάλιστα δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο η αγορά χαλκού να παρουσιάσει έλλειμμα καθ’ όλη τη διάρκεια όλου του υπόλοιπου της δεκαετίας έως το 2030.0 χαλκός αποτελεί βασικό βαρόμετρο για την κατάσταση της οικονομίας, καθώς χρησιμοποιείται σε μία ευρεία γκάμα βιομηχανικών δραστηριοτήτων.

Μία στενότητα στην αγορά χαλκού μπορεί να αποτελέσει ένδειξη επιδείνωσης των πληθωριστικών πιέσεων διεθνώς και να συμβάλει στο να συνεχίσουν οι κεντρικές τράπεζες τη σφικτή νομισματική πολιτική.

«Προβλέπουμε ήδη μεγάλα ελλείμματα στον χαλκό έως το 2030», δηλώνει στο CNBC ο αντιπρόεδρος του τμήματος μετάλλων στη εταιρεία συμβούλων Wood Mackenzie, Ρόμπιν Γκρίφιν. Ο Γκρίφιν αποδίδει τη στενότητα στη συνεχιζόμενη κοινωνική και πολιτική αναταραχή στο Περού.

Το Περού συγκλονίζεται από διαδηλώσεις από τότε που ο πρόεδρος Πέδρο Καστίγιο εκδιώχθηκε, τον Δεκέμβριο, μετά από διαδικασία παραπομπής στο Κογκρέσο. Η χώρα αυτή της Νότιας Αμερικής, η οποία ταλανίζεται έκτο- τε από πολιτικές και κοινωνικές ταραχές, αντιστοιχεί στο 10% της παγκόσμιας προσφοράς χαλκού.

Η ελβετική μεταλλευτική εταιρεία Glencore, η μεγαλύτερη επιχείρηση εμπορίας και εκμετάλλευσης εμπορευμάτων στον κόσμο, ανακοίνωσε τον Ιανουάριο πως αναστέλλει τις δραστηριότητές της στα μεταλλεία του Antapaccay στο Περού, αφότου οι διαδηλωτές λεηλάτησαν και έβαλαν φωτιά στις εγκαταστάσεις της.

Δεν είναι ωστόσο μόνο το Περού. Προβλήματα αντιμετωπίζει και η Χιλή, η μεγαλύτερη παραγωγός χαλκού χώρα στον κόσμο, στην οποία αντιστοιχεί το 27% 

της παγκόσμιας προσφοράς. «Πιστεύουμε πως η παραγωγή χαλκού της Χιλής θα είναι μικρότερη από το 2023 έως το 2025», ανέφερε σε πρόσφατο σημείωμά της η Goldman Sachs.

Απότομη πτώση

Η Χιλή παρουσίασε απότομη πτώση στην παραγωγή χαλκού το 2022, λόγω των χαμηλών ποιοτήτων μεταλλεύματος, των εργασιακών προβλημάτων και της λειψυδρίας. Η παραγωγή χαλκού στη Χιλή μειώθηκε κατά 6% το 2022 έως τον Ιούλιο, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του Διεθνούς Ομίλου Μελέτης Χαλκού (International Copper Study Group). Η πτώση της παραγωγής πιέζει και τις εξαγωγές χαλκού 

της Χιλής. Οι εξαγωγές μεταλλεύματος μειώθηκαν κατά 12,8%, σε 1,59 εκατομμύριο τόνους, σε σύγκριση με την ίδια επτάμηνη περίοδο του 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΗΕ

Τον Ιανουάριο, ο χαλκός ξεπέρασε τα 9.000 δολάρια ο τόνος, για πρώτη φορά από τον Ιούνιο, καθώς η αγορά ανέμενε επανάκαμψη της κινεζικής ζήτησης, μετά την απόφαση της χώρας να ξανανοίξει τα σύνορά της. Την περίοδο που η Κίνα άνοιγε ξανά την οικονομία της, ο χαλκός παρουσίαζε άνοδο 8% σε σχέση με έναν χρόνο πριν, παρότι έκλεισε συνολικά την περσινή χρονιά με πτώση 10,5%. Το επονομαζόμενο κόκκινο μέταλλο υποχώρησε αισθητά στα μέσα του 2002, καθώς η παγκόσμια οικονομία επιβραδυνόταν, τα επιτόκια αυξάνονταν και το δολάριο ισχυροποιούνταν.

Η επανεκκίνηση της κινεζικής οικονομίας, η ανάπτυξη στη βιομηχανία αυτοκινήτων και η ενεργειακή μετάβαση αύξησαν τη ζήτηση για τον χαλκό, δημιουργώντας μεγαλύτερες πιέσεις στις πηγές εξόρυξης του μετάλλου.

Η εγκατάλειψη από κινεζικής πλευράς της πολιτικής του «μηδενικού Covid» εκτιμάται πως θα επισπεύσει την οικονομική ανάπτυξη και θα ενισχύσει τη ζήτηση. Οι τιμές των εμπορευμάτων έχουν ενισχυθεί σημαντικά από τον Δεκέμβριο, αφότου η κυβέρνηση του Πεκίνου ανακοίνωσε πως αίρει τα περιοριστικά μέτρα κατά του Covid. 

Η ηλεκτροκίνηση σημαντικός παράγοντας

ΟΡΙΣΜΕΝΟΙ αναλυτές εκτιμούν πως το έλλειμμα στον χαλκό θα κρατήσει έως το 2024 με 2025. Μεγαλύτερος και πιο θεμελιώδης παράγοντας για τη ζήτηση χαλκού θεωρείται η ευρύτερη τάση στροφής προς την ηλεκτροκίνηση. 0 χαλκός είναι μία από τις κυριότερες πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται στις σχετικά με τον ηλεκτρισμό τεχνολογίες. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2001 υπερδιπλασιάστηκαν, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο σε 16,5 εκατ. περίπου, σύμφωνα με την Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας.

(Φωτό: REUTER)

[ΠΗΓΗ: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, του Μωυσή Λίτση, 13/1/2023]