Ορόσημο το 2023 για την εξόρυξη χαλκού, η μεγάλη έλειψή του απειλεί την παγκόσμια οικονομία

Μια σημαντική έλλειψη χαλκού θα μπορούσε να προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερες πληθωριστικές πιέσεις στην παγκόσμια αγορά.

Μπροστά σε μια παγκόσμια έλλειψη χαλκού βρίσκονται οι αγορές το 2023 η οποία ενδέχεται να επεκταθεί και στα επόμενα 10 χρόνια γεγονός που θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα εφοδιασμού.

Το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται στα προβλήματα εξόρυξής του στην Λατινική Αμερική και ιδιαίτερα στο Περού αλλά και στην αυξημένη ζήτησή του.

Ο χαλκός καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την παγκόσμια οικονομία λόγω της μεγάλης γκάμας των προϊόντων στα οποία εμπεριέχεται όπως ο ηλεκτρικός εξοπλισμός και τα μηχανήματα στις βιομηχανίες.

Μια σημαντική έλλειψη χαλκού θα μπορούσε να προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερες πληθωριστικές πιέσεις στην παγκόσμια αγορά, αναγκάζοντας τις κεντρικές τράπεζες να διατηρήσουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα την σκληρή πολιτική της αύξησης των επιτοκίων.

«Προβλέπουμε ήδη μεγάλα ελλείμματα στον χαλκό έως το 2030», δήλωσε ο αντιπρόεδρος μετάλλων και εξόρυξης της Wood Mackenzie, Robin Griffin. Το απέδωσε σε μεγάλο βαθμό στη συνεχιζόμενη αναταραχή στο Περού και στην υψηλότερη ζήτηση χαλκού στον κλάδο της ενεργειακής μετάβασης.

«Η πολιτική κρίση στο Περού δημιουργεί μια ολόκληρη σειρά επιπτώσεων. Και το προφανές είναι η πιθανότητα να κλείσουν τα ορυχεία χαλκού», πρόσθεσε.

Αναταραχή στο Περού

Το Περού βρίσκεται εν μέσω μιας βαθιάς πολιτικής κρίσης και συγκλονίζεται από διαδηλώσεις μετά την ανατροπή του πρώην προέδρου Πέδρο Καστίγιο τον Δεκέμβριο σε μια δίκη για παραπομπή.

Η χώρα εξορύσσει το 10% του παγκόσμιου χαλκού με την Glencore να έχει αναστείλει από τις 20 Ιανουαρίου τις εργασίες στο ορυχείο χαλκού Antapaccay που βρίσκεται στο Περού, το οποίο λεηλάτησαν και πυρπόλησαν οι διαδηλωτές.

Το Περού σημείωσε το Δεκέμβριο του 2022 το μεγαλύτερο εμπορικό πλεόνασμα των τελευταίων πέντε χρόνων, καθώς η αύξηση της παραγωγής χαλκού και οι υψηλότερες τιμές ενίσχυσαν τις εξαγωγές . Η χώρα της Νότιας Αμερικής πέρυσι ξεπέρασε την Κίνα και έγινε ο μεγαλύτερος παραγωγός χαλκού στον κόσμο μετά τη Χιλή, επιτρέποντάς της να καταγράψει το πρώτο ετήσιο εμπορικό πλεόνασμα σε τρία χρόνια.

Επιπλέον, η Χιλή –η μεγαλύτερη παραγωγός χαλκού στον κόσμο που αντιπροσωπεύει το 27% της παγκόσμιας προσφοράς– κατέγραψε πτώση 7% από έτος σε έτος τον Νοέμβριο.

«Συνολικά πιστεύουμε ότι η Χιλή πιθανότατα θα παράγει λιγότερο χαλκό από το 2023 έως το 2025», σύμφωνα με έκθεση της Goldman Sachs τον Ιανουάριο.

Ωστόσο, διαφορετική είναι η προσέγγιση της Timna Tanners, διευθύνουσας συμβούλου της Wolfe Research, η οποία προβλέπει ότι το 2023 θα σημειωθεί αύξηση εξόρυξης σε πολλά νέα ορυχεία ανά τον κόσμο που θα ισορροπήσουν τις απώλειες από την Λατινική Αμερική.

Στο μεταξύ, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης χαλκού διαμορφώθηκαν στα 4,035 δολάρια ανά λίβρα τη Δευτέρα, σύμφωνα με τα στοιχεία του CME. Το μέταλλο έφτασε στο χαμηλότερο επίπεδο των 3,9930 δολαρίων, το χαμηλότερο επίπεδό του από τις 10 Ιανουαρίου όταν διαπραγματεύτηκε έως και τα 3,9875 δολάρια.

Η χρήση χαλκού στις νέες τεχνολογίες

Το άνοιγμα της Κίνας και η ανάπτυξη στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και της ενεργειακής μετάβασης έχουν τροφοδοτήσει τη ζήτηση για το κόκκινο μέταλλο.

«Το άνοιγμα της Κίνας έχει σημαντικό αντίκτυπο στην τιμή του χαλκού, καθώς αυξάνει σημαντικά τη ζήτηση αυξάνοντας και τις τιμές του χαλκού, σε μια περίοδο με περιορισμένη εξόρυξη και μεγαλύτερη ζήτηση παγκόσμιος από εταιρείες ενέργειας», δήλωσε η Tina Teng, αγορά. αναλυτής στην CMC Markets.

Ο χαλκός είναι απαραίτητος σε μεγάλο βαθμό σε τεχνολογίες που σχετίζονται με την ηλεκτρική ενέργεια και κατ′ επέκταση στην προσπάθεια των χωρών προς την ενεργειακή μετάβαση.

Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2021 υπερδιπλασιάστηκαν για να ανεβάσουν τον συνολικό αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο γύρω στα 16,5 εκατομμύρια, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Αυτό σημαίνει ότι το οικοσύστημα φόρτισης EV θα πρέπει να ενισχυθεί.

«Υπάρχει ένα μακροπρόθεσμο ζήτημα σχετικά με την προσφορά χαλκού στην ενεργειακή μετάβαση [βιομηχανία], επειδή οι ανάγκες χαλκού τόσο στην αυτοκινητοβιομηχανία όσο και στη φόρτιση των αυτοκίνητών απαιτεί τεράστιες ποσότητες χαλκού», δήλωσε ο Griffin του Wood Mackenzie.

(Φωτό: ABHISHEK MEHTA VIA GETTY IMAGES)

[ΠΗΓΗ: https://www.huffingtonpost.gr/, με πληροφορίες από CNBC, 8/2/2023]