παρέα με τον αριστοτέλη

«Αναζητώντας θέμα για υλοποίηση προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων τη φετινή χρονιά και επιθυμώντας να τιμήσουμε με τον τρόπο μας τον μεγάλο πανεπιστήμονα Αριστοτέλη, ο οποίος ως γνωστόν καταγόταν από τη Χαλκιδική, αποφασίσαμε να εργαστούμε στον τομέα των φυσικών επιστημών. Πολύ σύντομα βρέθηκαν συνεργάτες για ένα συναφές ευρωπαϊκό πρόγραμμα etwinning με τίτλο “Lil’ explorers”», λέει η εκπαιδευτικός Νικήτα Παναγιώτα παρουσιάζοντας την εργασία των μαθητών της Στ’ Δημοτικού του σχολείου Ορμύλιας στη Χαλκιδική με τον τίτλο «Πάμε μουσείο;»

Η εργασία αποτελεί μέρος του προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων «Παρέα με τον Αριστοτέλη» και ήταν μια από 242 πρωτότυπες εργασίες που παρουσίασαν μαθητές στο 9ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής που έγινε στη Θεσσαλονίκη.

Στο συνέδριο που πραγματοποιήθηκε από τις 25 έως τις 29 Απριλίου στις εγκαταστάσεις του Κέντρου Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας Νόησις και πήραν μέρος 2.746 μαθητές που παρουσίασαν πρωτότυπες εργασίες, βασισμένες στα εργαλεία της πληροφορικής, αποδεικνύοντας πως η τεχνολογία, συνδυασμένη με την εφευρετικότητα, μπορεί να δώσει λύσεις σε καθημερινά προβλήματα (μετακίνηση, ιατρικές εφαρμογές, ενέργεια, προστασία περιβάλλοντος) αλλά και να δημιουργήσει νέα ψυχαγωγικά και εκπαιδευτικά εργαλεία. Ενδιαφέρον είναι και το γεγονός πως μαθητές του Δημοτικού, στο πλαίσιο δράσεων που συμβαίνουν για τη συμπλήρωση 2.400 χρόνων από τη γέννηση του Αριστοτέλη, επιστρατεύουν την τεχνολογία για να μας ταξιδέψουν στο παρελθόν αλλά και το μέλλον της επιστήμης.

Τα παιδιά της Στ’ του Δημοτικού σχολείου της Χαλκιδικής, χωρισμένα σε τρεις ομάδες των τριών και ακολουθώντας τις κατάλληλες οδηγίες από τη δασκάλα τους δημιούργησαν τρία διαφορετικά ψηφιακά μουσεία χρησιμοποιώντας το powerpoint. Στους τοίχους των μουσείων τοποθετήθηκαν κάδρα Ελλήνων και ξένων επιστημόνων με πρώτο αυτό του Αριστοτέλη. Σε κάθε κάδρο επιστήμονα, δημιουργήθηκαν υπερσύνδεσμοι. Έτσι πατώντας το ποντίκι σε κάθε κάδρο, οδηγείται ο χρήστης στο πληροφοριακό υλικό του κάθε επιστήμονα, γραμμένο σε φύλλο word, όπου περιλαμβάνονται όλες οι απαραίτητες πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του.

Στο κάτω μέρος του κάθε τοίχου τα βελάκια οδηγούν στις επόμενες αίθουσες-διαφάνειες του powerpoint. Σε έναν από τους κεντρικούς τοίχους το κάδρο ήταν ένα κάδρο βίντεο με τις εργασίες όλων των παιδιών του τμήματος στον εκάστοτε τομέα της επιστήμης. Ακόμα, στην τελευταία αίθουσα οι δημιουργοί τού «Πάμε μουσείο;» παρουσίαζαν τον εαυτό τους με τον ίδιο τρόπο όπως και παραπάνω, ως μικροί επιστήμονες.

Αριστοτέλης: ένας φιλόσοφος από άλλον πλανήτη

«Θέλοντας να συγκεράσουμε τη νέα γνώση που αποκομίσαμε με την ιδιαίτερα ευχάριστη ενασχόληση με τους Η Υ, χρησιμοποιήσαμε μια γλώσσα προγραμματισμού, τη Scratch, για να δημιουργήσουμε διαδραστικές ιστορίες, να απεικονίσουμε το περιβάλλον όπου έζησε και μεγαλούργησε ο Αριστοτέλης, αλλά και να φτιάξουμε το δικό μας παιχνίδι», λένε οι μαθητές της Στ’ Δημοτικού των εκπαιδευτηρίων Φρυγανιώτη.

Οι μαθητές που πήραν μέρος στην εργασία, είχαν έλθει σ’ επαφή με το περιβάλλον της συγκεκριμένης γλώσσας προγραμματισμού (Scratch) και θέλησαν να φτιάξουν νέα λογισμικά. Έτσι, πέτυχαν, όπως λένε, να μετατρέψουν το διαδίκτυο σε χώρο ψυχαγωγίας αλλά και γνώσης και παράλληλα έμαθαν να διαχειρίζονται δημιουργικά και με ασφάλεια τα λογισμικά του. Τα παιδιά δημιούργησαν τη δική τους διαδραστική ιστορία με κεντρικό ήρωα τον Αριστοτέλη, ο οποίος έφτασε στη Γη μαζί με τον πατέρα του, από έναν άλλον πλανήτη, τον Α Λαγού, και προσγειώθηκε στα Στάγιρα Χαλκιδικής. Με ευχάριστο τρόπο, χρησιμοποιώντας σύγχρονα εργαλεία απεικόνισης, οι μαθητές μάς διηγούνται την ιστορία της περιπατητικής σχολής και παρουσιάζουν τη διαδρομή του Αριστοτέλη στην Αρχαία Ελλάδα.

Το δεύτερο μέρος της εργασίας είναι ουσιαστικά μια ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια στην οποία παρουσιάζονται οι εφευρέσεις, οι σκέψεις και η φιλοσοφία του Αριστοτέλη, ενώ στο τρίτο κομμάτι περιλαμβάνονται όλες οι επιστημονικές πραγματείες του φιλοσόφου.

Η παρουσίαση τελειώνει με ένα διαδραστικό παιχνίδι γνώσεων με βάση τις εφευρέσεις του Αριστοτέλη. «Στόχος μας είναι να συλλέξουν οι παίκτες όσο το δυνατόν περισσότερες εφευρέσεις του Αριστοτέλη. Χρειάζεται όμως αρκετή προσοχή γιατί όλα τα αντικείμενα που πέφτουν από το Διάστημα δεν είναι εφευρέσεις του. Όποιος βάλει στο καλάθι του άλλες εφευρέσεις, χάνει πόντους», λένε και δηλώνουν ενθουσιασμένοι με τις περιπέτειες του φιλοσόφου στο διαδίκτυο.

[ΠΗΓΗ: Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ, της Στελίνας Μαργαριτίδου, 13/05/2017]